Pokrenuta inicijativa za formiranje interventnog tima, koji bi se bavio urgentnim situacijama u cilju humane brige i dobrobiti životinja, velikih zvijeri

Pokrenuta inicijativa za formiranje interventnog tima, koji bi se bavio urgentnim situacijama u cilju humane brige i dobrobiti životinja, velikih zvijeri

Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, (u daljem tekstu FMPVŠ) aktom broj: 08-1-26/12-1903/19 M.B. od 19.12.2019. godine dostavilo je Federalnom ministarstvu okoliša i turizama (u daljem tekstu FMOiT) Inicijativu za formiranje Interventnog tima, koji bi se bavio urgentnim (hitnim) situacijama u cilju humane brige i dobrobiti životinja, velikih zvijeri (u daljem tekstu Interventni tim).

Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, (u daljem tekstu FMPVŠ) aktom broj: 08-1-26/12-1903/19 M.B. od 19.12.2019. godine dostavilo je Federalnom ministarstvu okoliša i turizama (u daljem tekstu FMOiT) Inicijativu za formiranje Interventnog tima, koji bi se bavio urgentnim (hitnim) situacijama u cilju humane brige i dobrobiti životinja, velikih zvijeri (u daljem tekstu Interventni tim).

Interventni tim bi djelovao ovisno o hitnosti situacije u skladu sa preporukama Stručnog savjeta čija je uloga da daje prijedlog za postupanje (u daljem tekstu: Stručni savjeta) Interventnom timu u slučaju da od strane zaštićene životinje prijeti opasnost po život i zdravlje ljudi, kao i humane brige i dobrobiti životinja, u ovom slučaju velikih zvijeri (medvjed, vuk i ris). Hitne situacije mogu biti životinje u nevolji (uhvaćene u zamku, ranjene), te kod sumnje na bjesnoću (životinja po danu u urbanim sredinama, ne bježi ili čak napada ljude) i silazak velikih zvijeri u naseljena mjesta gdje predstavljaju opasnost po zdravlje ljudi i njihovu pokretnu i nepokretnu imovinu.

Obzirom da Interventni tim djeluje po uputama Stručnog tijela potrebno je da se isto formira uporedo sa formiranjem Interventnog tima.

FMOiT-u kao i FMPVŠ-a obratio se Poljoprivredno-prehrambeni fakultet Univerziteta u Sarajevu u saradnji sa Veterinarskim fakultetom Univerziteta u Sarajevu za formiranje Interventnog tima, a što je u skladu sa evropskim zakonodavstvom, a primjer je dobre prakse evropskih zemalja, kao i zemalja regiona.

U Federaciji BiH još uvijek nije formiran Stručni savjet, kao ni Interventni tim.

Napominjemo, mrki medvjed, vuk i ris su autohtone divlje životinje (velike zvijeri) čije postojanje na prostoru Federacije BiH i Evropske unije (u daljem tekstu EU)  ima veliku važnost u očuvanju biološke raznolikosti. Obzirom da je u skladu sa evropskim zakonodavstvom zabranjeno smanjiti brojnost populacija divljih vrsta, uništavati njihova staništa ili mijenjati njihove životne uslove, iste su zaštićene u skladu sa odredbama Zakona o zaštiti prirode („Službene novine Federacije BiH“, broj: 66/13).

Također, navedene životinjske vrste su proglašene ugroženim u skladu sa  Crvenim listama divljih vrsta i podvrsta životinja, biljaka i gljiva Federacije BiH („Službene novine Federacije BiH“, broj: 7/14).

Nadalje, odredbama Zakona o lovstvu („Službene novine Federacije BiH“, br. 4/06, 8/10 i 81/14) mrki medvjed i vuk su zaštićena divljač, a za risa je propisana stalna zabrana lova.

Kao potpisnica velikog broja konvencija, BiH se obavezala poduzimati potrebne pravne i administrativne mjere na nacionalnom i međunarodnom nivou kako bi osigurala zaštitu biodiverziteta pa samim tim i navedenih divljih životinjskih vrsta.

Gospodarenje mrkim medvjedom u Federaciji BiH propisano je navedenim zakonom o lovstvu i Rješenjem federalnog ministra o osnivanju uzgojnih područja za mrkog medvjeda („Službene novine Federacije BiH“, broj: 63/08).

Članom 2. navedenog rješenja propisano je da planove gospodaranja mrkim medvjedom za uzgojno područje saglasno donose korisnici lovišta obuhvaćeni u granicama područja, a odobrava ih FMPVŠ.

Iako je navedeno rješenje doneseno još prije 11 godina njegova primjena još uvijek nije zaživjela. Do sada, u Federaciji BiH od strane korisnika lovišta nije urađen ni jedan plan gospodarenja velikim zvijerima.

Prema saznanjima u proteklom periodu na teritoriji Federacije BiH došlo je do šteta kod lokalnog stanovništva izazvanih pojavom mrkog medvjeda i vuka. Obzirom na evidentne klimatske promjene, koje utiču na biologiju navedenih vrsta, nije rijetka pojava da se iste spuštaju u naseljena mjesta u potrazi za hranom, te je neophodno na adekvatan način upravljati navedenim divljim životinjama što je definisano Rješenjem o osnivanju uzgojnih područja za medvjeda.

            Svi navedeni zakonski i podzakonski akti jasno definišu važnost i način upravljanja velikim divljim životinjskim vrstama te je neophodno da Federalno ministarstvo poljoprivrede vodoprivrede i šumarstva inicira uspostavljanje uzgojnih područja za mrkog medvjeda  i vuka u Federaciji BiH, na područjima na kojima još uvijek nije uspostavljeno, te inicira izradu planova gospodarenja mrkim medvjedom i vukom na nivou Federacije BiH.

Na sastanku održanom 6.1.2022. godine predstavnici Veterinarskog i  Poljoprivredno-prehrambenog fakulteta Univerziteta u Sarajevu obavijestili su FMOiT o mogućnostima koje se pružaju Federaciji BiH, ako se potpiše „Platforma u Dinaridima“, kao i detalje o radu i novim smjernicama za divlje i zaštićene vrste u EU (to su i medvjed i vuk i ris), o funkcioniranju EU platforme za velike zvijeri i o Alpskoj platformi. Uslov za potpisivanje platforme je formiranje Stručnog savjeta i Interventnog tima. Sredstvima EU opremiti će se Interventni tim.

Imajući u vidu navedeno formiranje Stručnog savjeta i Interventnog tima je neophodno, jer će se njihovim aktivnostima poboljšati suživot divljih zaštićenih vrsta i čovjeka i smanjiti broj nastalih šteta izazvanih njihovim negativnim aktivnostima.

Troškove rada Stručnog savjeta snosit će FMOiT.  

     Troškovi rada Interventnog tima i troškovi koji nastanu kao rezultat postupanja sa zaštićenim životinjama na osnovu prijedloga za postupanje Interventnog tima, finansiraju/sufinansiraju se na sljedeći način:

  • troškove prevoza, smještaja i dnevnice pojedinih članova Interventnog tima snose subjekti od kojih su ti članovi delegirani u Interventni tim;
  • korisnik lovišta snosi troškove koji nastanu kao rezultat postupanja sa zaštićenom životinjom po prijedlogu za postupanje Interventnog tima,
  • iz budžeta kantona nadoknađuju se troškovi koji nastanu kao rezultat postupanja sa zaštićenom životinjom ako lovište nije dodjeljeno na korištenje ili ako je intervencija izvršena izvan granica lovišta.

U cilju rješavanja predmetne problematike predlažu se Vladi Federacije BiH sljedeći zaključci:

  1. Vlada Federacije BiH prima k znanju Informaciju Federalnog ministarstva okoliša i turizma o potrebi formiranja Stručnog savjeta i  Interventnog tima na području Federacije BiH.
  2. Zadužuje se Federalno ministarstvo okoliša i turizma da u saradnji sa Federalnim ministarstvom poljoprivrede vodoprivrede i šumarstva formiraju Stručni savjet.
  3. Zadužuje se Federalno ministarstvo poljoprivrede vodoprivrede i šumarstva da u saradnji sa Federalnim ministarstvom okoliša i turizma formiraju Interventni tim .
  4. Ovaj zaključak stupa na snagu danom donošenja