Loš imidž blijedi, sve više turista

Loš imidž blijedi, sve više turista

Sri, 29. Sep. 2010.


Turistička sezona 2010. izuzetno je dobra uzme li se u obzir da smo još u godini recesije. Prema procjenama Ministarstava turizma, turističkih agencija i zajednica, te Vanjskotrgovinske komor...

Turistička sezona 2010. izuzetno je dobra uzme li se u obzir da smo još u godini recesije. Prema procjenama Ministarstava turizma, turističkih agencija i zajednica, te Vanjskotrgovinske komore BiH, ove godine povećan je broj dolazaka stranih turista u zemlju za skoro 30 posto. Samo u srpnju je BiH posjetilo skoro 66 tisuća turista što je za 22 posto više nego u istom mjesecu 2009. Uspjeh je to za bh. turizam jer su skoro sve zemlje Europe ostvarile velike minuse, a BiH je u odnosu na prošlu godinu u plusu.
 

Pozitivna priča
Ono što ulijeva optimizam ponajviše je promjena percepcije naše države u inozemstvu. Bez obzira na predrasude koje su postojale i koje i dalje postoje u svijetu, ali i u BiH, nemamo više ratni imidž. Ovo je ljetos kazao glavni tajnik Svjetske turističke organizacije pri UN-u Taleb Rifai.
- Svijet se ne budi svakog dana s pitanjem što se dogodilo Bosni i Hercegovini. Oni trebaju vidjeti pozitivne priče koje dolaze iz vaše zemlje. Nisam ovdje slučajno, nego zato što vjerujem da ova zemlja puno obećava, kazao je Rifai i dodao da u BiH postoje turistički resursi, ali i da su još uvijek premalo poznati ljudima izvan BiH.
Ministar okoliša i turizma Federacije BiH Nevenko Herceg kaže da je posjet čelnih ljudi Svjetske turističke organizacije od ogromne vrijednosti, te da njihove poruke nisu samo puke izjave, nego rezultat rada i činjenica da je oživjela pozitivna priča da se država normalizira i da više nismo krizno područje.
- U prilog ovoj izjavi ide i to što je ova sezona bila najbolja do sada, što je u Mostaru mnogo stranaca, što je Neum pun, poručuje Herceg.
 

Potrebne reforme
Ministar turizma, ipak, naglašava da, se uz sve dobro što je urađeno i što imamo, turistički potencijali i dalje ne koriste dovoljno.
- Turizam može bolje i više i potrebna mu je pozitivna i sustavna reforma. Za to je, ipak, potreban širi konsenzus i pozivam sve naše strukture da zajednički radimo, jer samo zajednički možemo stvarati turističke proizvode i stvarati svjetliju i bolju turističku budućnost, kazao nam je Herceg i dodao da mnogo toga imamo i da sve to treba na pravi način staviti u funkciju. Za bolje rezultate potreban nam je bolji marketing, više ulaganja i, naravno, moramo se okrenuti radu i stvaranju, a manje opstrukcijama.
- Moramo nadići naše razlike, jer su one naše bogatstvo i onda uistinu možemo očekivati i da će pozitivni pokazatelji idućih godina biti pozitivni i da ćemo sve staviti u funkciju razvoja da bi mogli živjeti od onoga što nam je Bog dao, povijest ostavila te tradicija i kultura dale, poručuje Herceg.


Hercegovina briljirala
Predsjednik Turističke zajednice Hercegovačko-neretvanske županije Andrija Krešić, govoreći o rezultatima turističke sezone, kaže da je broj turista ove godine bio veći u odnosu na 2009. u kojoj je zabilježen negativan rezultat, no lošija je od 2008. kada je u BiH bio pravi turistički bum. Napominje da su tri najveća turistička odredišta u županiji, Mostar, Neum i Međugorje, zabilježili dobre rezultate. S obzirom da u Neumu “sezona” traje nešto kraće nego u ostala dva grada, te da je u njima zbog toga zabilježen i veći broj turista, ipak naglašava da je na sva tri odredišta došlo do povećanja gostiju u odnosu na prošlu godinu, a da je Mostar čak zabilježio najveći broj posjeta do sada.
- Nada je da će iduća godina biti bolja što nam daje za pravo to da smo i ove godine otišli jednu ljestvicu naprijed, kazao je Krešić.
On, ipak, napominje da postoji mnogo problema, ali da se situacija mijenja. Ono što svakako prvo treba promijeniti, slažu se i Krešić i Herceg, jest stvoriti više turističkih sadržaja koji bi privukli i zadržali turiste, te ih “natjerali” potrošiti novac u BiH. Dolazak i noćenja turista nikako turističkim djelatnicima u idućoj godini ne smije biti cilj, jer je potrebno i povećati turističku potrošnju.
Uzlazna putanja
Veliki problem jest i taj što se nakon rata turizam u BiH razvijao stihijski, neplanski i neorganizirano, kazali su u svojim izvješćima stručnjaci za turizam iz Vanjskotrgovinske komore BiH. Tek ove godine BiH je dobila razvojnu strategiju turizma, odnosno odvojene tri strategije za FBiH, RS i Brčko Distrikt.
Prema podacima Vanjskotrgovinske komore, bh. turizam je, ipak, na uzlaznoj putanji, što pokazuje podatak da je bez obzira na to što ove godine nije bilo snijega zabilježen rast turista u zimskoj sezoni. U Komori bilježe i rast dolazaka stranih turista za oko 14 i pol posto, i to pretežito iz zemalja bivše Jugoslavije, te Rusije, Italije, Turske, Kine i Japana. Podaci Agencije za statistiku BiH kažu da se godišnje od turizma ostvari oko 500 milijuna maraka, no upućeni u turizam kažu da ta brojka prelazi milijardu i pol.
Stoga turizam u bruto društvenom proizvodu sudjeluje sa skoro 4 posto, što nije mnogo. Uključeni u projekte turističkog razvoja kažu da se udio turizma u BDP-u treba povećati za 10 posto, što nije nedostižno bude li se naporno radilo. Do tog cilja trebalo bi nam mnogo godina ako se BiH odluči koračati stopama razvoja. Prvi korak već se pravi jer se turističke zajednice spremaju u osvajanja starih turista, ali i nekih novih koje, kako kažu, namjeravaju naći na Istoku.


Najviše Poljaka, Hrvata i Srba
Samo u srpnju je BiH posjetilo skoro 66 tisuća turista što je za 22 posto više nego u istom mjesecu 2009., kao i u ranijem razdoblju najviše turista je došlo iz Poljske, Hrvatske, Srbije, Slovenije, Italije i Turske. Zabilježen je veliki broj turista iz Japana što je rezultat velike promocije naše države po sajmovima u toj zemlji. Treba kazati da je veći broj turista zabilježen u svibnju, lipnju i kolovozu, te da još uvijek, bez obzira na kalendarski početak jeseni, turista ima posebno u jedinom bh. primorskom gradu – Neumu.

Postavljena dobra osnovica
Herceg napominje da je kroz njegove ruke i ostalih ljudi iz ministarstva prošlo mnogo posla, jer su morali pokrenuti stvari s mrtve točke. Na koncu svog mandata Herceg kaže da je stvorena osnovica za dalji rad u oblasti turizma. Ovogodišnji rezultat, kaže on, pokazuje da turizam može biti šansa razvoja bh. gospodarstva i strateška grana gospodarstva u BiH. “Ministarstvo nije imalo nikakve kapacitete. Mnogo toga je urađeno. Doneseni su strateški planovi i dokumenti. Reformirano je zakonodavstvo i usklađeno s europskim. Osam puta smo povećali financijske inpute u turizmu. Otvorili su kreditnu liniju za turizam i na taj način će se omogućiti svježi dotok kapitala”, kazao je Herceg. Naglašava da je svom nasljedniku, koji će biti budući ministar turizma, ostavio dobru osnovicu, te da se samo uz suradnju BiH može pretvoriti u ozbiljno svjetsko turističko odredište. Herceg je za svoj rad u posljednje četiri godine dobio i niz priznanja turističkih djelatnika, a posljednja je Turistička ruža 2010.

Rekordan broj turista u Mostaru i Međugorju
Regija koja bilježi najbolje rezultate jest Hercegovina. Ono na što se oslanja hercegovački turizam svakako je nadaleko znani mostarski Stari most i religiozni turizam u Međugorju. Mostar i Međugorje ove godine bilježe i najbolje rezultate. Procjenjuje se da je u Mostar došlo 20 posto više turista nego u prošlim godinama, dok je, prema nekim procjenama, u prvih sedam mjeseci Međugorje pohodilo više od 200.000 turista, što je rekordan broj. Ipak, Mostar i Međugorje nisu jedina mjesta u BiH koja se nude turistima, kažu turistički djelatnici. Tu su mnogi kulturno-povijesni spomenici u Bosni, manastiri i crkve, ali i brojne toplice diljem BiH.

“Rad na crno”
Ono što brine sve u državi jest “turizam na crno” kojeg je mnogo u svim dijelovima BiH. neke procjene kažu da se na crno od turizma zaradi više od milijardu maraka godišnje. Ova pojava najrasprostranjenija je, prema priči iz turističkih zajednica, u Mostaru i Međugorju, gdje više od 30 posto svih objekata, motela i pansiona radi na crno. Točnost ove informacije potvrdila je i prošlogodišnja inspekcijska kontrola u Federaciji na koncu koje se pokazalo da se najčešće pojava rada na crno javlja u turističkim i ugostiteljskim objektima.

“Zauzimači plaža”
Suradnju sa susjedima ministri iz naše zemlje stavljaju na prvo mjesto, jer je to, prema njihovim riječima, ključ za razvoj kako našeg, tako i njihovog turizma. Ista je na zavidnoj razini, no skandal koji je ljetos potresao BiH nagnao je mnoge da prestanu razmišljati o odlasku na ljetovanje u susjednu Hrvatsku. Naime, novinarka i urednica HRT-a Dijana Čuljak Šelebaj u Dnevniku te televizije je kazala da bh. turisti predstavljaju smetnju na plaži. Ono što je najviše zaboljelo bh. javnost svakako je usporedba s parazitima s obzirom da, po nekim procjenama, oko 200.000 naših građana ljetuje u Hrvatskoj i tamo ostavi cijelu godinu šteđeni novac za ljetovanje. Također, prema podacima Turističke zajednice Hrvatske, samo u srpnju je na odmor u Hrvatsku došlo 78.295 turista, što je za 12 posto više nego prošle godine u srpnju. To je, kažu oni, 400.000 noćenja što je također povećanje za 7 posto u odnosu na prošlogodišnji srpanj. Iz Ministarstva turizma RH kažu da je u razdoblju siječanj - srpanj iz BiH stiglo 135 tisuća turista ili 6,3 posto više nego u istom razdoblju iz 2009., a koji su ostvarili 680 tisuća noćenja, što je 2,9-postotni rast. Prema istraživanjima od prošle godine, bh. turisti na odmoru u Hrvatskoj svaki dan u prosjeku potroše oko 50 eura, što je za nekoliko eura više od domaćih hrvatskih turista. Jednostavnom računicom se jasno vidi da građani BiH za nekoliko ljetnih mjeseci na hrvatskom primorju potroše desetke milijuna maraka.
 

 

 

objavljeno: Dnevni list; 29.09.2010.